Dialogia siitä, MITÄ ON RAJA eli "Et voi tulla rajan taa"

- Raja erottaa sun puolen ja mun puolen.

- Rajan takana on usein jokin, minne ei saa mennä - vaara? Mutta silti, raja voi myös rajoittaa (!), estää sen takana olevan vapauden saavuttamisen.

- Kumman puolella se vaara on, sun vai mun?

- Kunnon kansalainen on aina hyvän puolella. Muut ovat vaarallisia.

- No kumpaa se raja suojelee? Onko parempi, ettei hyvä mene pahan alueelle vai onko parempi, että paha pakotetaan pysymään omalla puolellaan rajaa?

- Eikö raja voi olla silmälappu? Että kun mulla on tää hyvä niin mun ei tarvi edes katsoa muiden puolelle?

- Raja siis todella rajoittaa. Joskus niin paljon, että se muuttuu esteeksi ja lopulta estoksi.

- Silti en luovu kaikista rajoista. Jossain on oltava jokin raja - on myös oikeus rajoihin.

- Mutta jos ylittää rajan, saako sähköä vai palkinnon?


Berliinin muuri murtuu

Sinä päivänä tulevaisuus ja menneisyys kohtasivat. Ihmiset juhlivat ja kiljuivat ja juoksivat edestakaisin kohdasta, jossa aiemmin oli muuri, josta ei ennen edes nähnyt läpi.

Minä en voinut juosta, en hyppiä, en liikahtaakaan. Toisella puolella oli nykyisyyteni ja tulevaisuuteni, toisella muistot menneestä. Miten uskaltaisin.

Jostakin viereeni tuli hahmo. Hän lähestyi minua varovasti tarkkaillen. Katsoin takaisin ja aloin huomata hänessä jotakin tuttua; suun, silmät. Günther!



(tekstien laatimisessa auttoi muutama muu taidetoimikuntalainen ja yksi läänintaiteilija)